W roku szkolnym 2016/2017 kontynuowana jest innowacja pedagogiczna z programem „Ekolog to ja”
Jest realizowana w ramach zajęć edukacyjnych nauczania zintegrowanego, przyrody oraz koła ekologicznego liczącego 19 członków.
Głównym celem programu jest:
1. Dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie;
2. Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska;
3. Kształtowanie szacunku dla przyrody i jej piękna;
4. Rozbudzanie poczucia związku ze środowiskiem;
5. Uczestnictwo w działaniach mających na celu ochronę środowiska;
6. Rozwijanie odpowiedzialności i potrzeby reagowania na problemy ekologiczne;
7. Wdrażanie do ekologicznego życia we własnym domu;
8. Rozwijanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji na podany temat z różnych źródeł;
9. Uzmysłowienie uczniom, że troska o przyrodę jest troską o nas samych, nasze spokojne życie.
Uczestnikami programu są uczniowie klas I - VI.
Opiekunowie: Katarzyna Izydorczyk, Jolanta Kurpiewska
PLAN PRACY KOŁA EKOLOGICZNEGO „ KONICZYNKA” W SZKOLE PODSTAWOWEJ
W NASIADKACH W ROKU SZKOLNYM 2016/2017.
CELE GŁÓWNE
1. Rozwijanie świadomości ekologicznej.
2.Rozbudzanie poczucia odpowiedzialności za stan naszego środowiska.
3.Uwrażliwianie na piękno otaczającego nasz środowiska.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Pozyskiwanie członków koła interesujących się przyrodą.
Wdrażanie do samodzielnej pracy, w grupach, dokładności, wytrwałości, obowiązkowości, aktywności.
Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
Wyzwalanie inicjatywy uczniów.
Kształtowanie nawyków dbania o racjonalne wykorzystanie zasobów środowiska.
Kształtowanie nawyków umiejętności segregowania odpadów.
Przygotowywanie uczniów do konkursów i akcji ekologicznych.
Prezentowanie wyników działalności koła.
Lp. | Tematyka | Efekty – uczeń: | Liczba godzin | Termin | Uwagi |
1.
2. 3.
|
Zapoznanie uczniów z założeniami i celami pracy koła. Opracowanie planu pracy. Akcja „ Sprzątanie świata”. Wykonywanie zadań w ramach innowacji pedagogicznej „EKOLOG TO JA”: a) wykonywanie prac i udział w ramach konkursów szkolnych: „ Najlepszy ekolog”, zbiórka baterii, makulatury, nakrętek, zużytych telefonów komórkowych i innych; b) wykonywanie prac w ramach konkursów, akcji i programów ekologicznych pozaszkolnych; c) sprzątanie lasów i pasów przeciwpożarowych( wg potrzeb) d) projekt z okazji „DNIA ZIEMI”; e) zorganizowanie Gminnego Konkursu Przyrodniczego dla klas I–III; f) wycieczki do: rezerwatu „ Olsy płoszyckie” i ścieżki edukacyjnej w leśnictwie Łęg Starościński ( lub ZOO, schroniska zwierząt), inne; g) spotkania z przedstawicielami instytucji zajmującymi się zagadnieniami przyrodniczymi, środowiskowymi, np. Kosmicznego Dnia Nauki, innych; h)ekologiczne zajęcia warsztatowe; |
Jest kreatywny, podaje pomysły do planu pracy. Jest odpowiedzialny zna i reaguje na problemy środowiska lokalnego. Rozwija swoje potrzeby, zainteresowania, odnosi sukcesy, zdobywa wyróżnienia i nagrody. Wie jak sprzątać las, umie odpowiednio się zachować. Umie pracować metodą projektu, jest aktywny. Wie jak kulturalnie i bezpiecznie zachować się w czasie wycieczek, w rezerwacie, poznaje lokalną florę i faunę. Poznaje tajniki pracy przedstawicieli instytucji zajmujących się zagadnieniami środowiskowymi. Dostrzega zmiany zachodzące w środowisku, umie wyszukiwać informacje na dany temat z różnych źródeł, pracować w grupie. |
1 1 34 wg ofert |
IX IX IX-VI
|
Opracowały: Jolanta Kurpiewska i Katarzyna Izydorczyk oraz uczniowie