Zabawy logopedyczne 1czytanie min

Wskazowki dla rodzicow1

Zestaw cwiczen Sluchowych

  1. Diagnoza logopedyczna (badania przesiewowe Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,

badania własne nauczyciela)

  1. Ćwiczenia przygotowujące narządy artykulacyjne do wywoływania zaburzonych głosek.
  • Ćwiczenia oddechowe.
  • Ćwiczenia narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy.
  • Ćwiczenia emisyjno- głosowe.
  1. Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy.
  • Wywołanie głoski w izolacji.
  • Utrwalenie głoski korygowanej na materiale językowym w logotomach,

wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), zdaniach.

  • Ćw. utrwalające wywołaną głoskę w wierszach, piosenkach, wyliczankach, rymowankach.
  • Automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej, opowiadanie ilustracji, historyjek obrazkowych, rozmowy kierowane.
  1. Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną.
  • Ćw. ortofoniczne.
  • Ćw. stymulujące rozwój słuchu fonemowego.
  • Ćw. stymulujące ogólny rozwój dziecka (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej).
  • Kształtowanie twórczej aktywności słownej dziecka poprzez tworzenie swobodnych tekstów, rymowanek.
  • Wyrabianie u dzieci umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną, wskazywanie różnic pomiędzy gwarą, a językiem literackim.

CEL I GŁÓWNE ZADANIA TERAPII

  1. Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej.
  2. Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
  3. Doskonalenie wymowy już ukształtowanej.
  4. Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń.
  5. Usprawnianie techniki czytania.

PLAN PRACY

  1. Prace organizacyjne: przygotowanie gabinetu do podjęcia terapii logopedycznej,

zebranie pomocy dydaktycznych.

  1. Diagnoza logopedyczna - kwalifikowanie dzieci do zajęć logopedycznych, zapoznanie się
    z orzeczeniami/opiniami psychologiczno-pedagogicznymi, konsultacje z wychowawcą, przygotowanie dokumentacji, programów pracy z uczniami (indywidualnych/grupowych).
  2. Ćwiczenia logopedyczne.
  • Oddechowe: wyrabianie oddechu dla mowy, ćw. oddechu przeponowego, wydłużanie fazy wydechowej, ćw. emisyjne, ćw. ekonomicznego zużywania powietrza i umiejętności synchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.
  • Głosowe: wyrabianie właściwej tonacji, kierowanie głosu na maskę, ćw. umiejętności modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach, naśladowanie głosów.
  • Słuchowe: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie wrażeń słuchowych,
    ćw. poczucia rytmu, rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiedzianych.
  • Artykulacyjne: usprawnianie właściwego funkcjonowania narządów mowy, wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich poprawnej realizacji w logotomach, wyrazach, zdaniach, nauka wierszy, rymowanek z nasileniem głoski ćwiczonej.
  • Leksykalne: rozwijanie mowy poprzez opowiadanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ilustracji, przeczytanego tekstu, udzielanie odpowiedzi na pytania, gry i zabawy ortofoniczne,
    ćw. w czytaniu i pisaniu, kształtowanie umiejętności językowych.
  1. Współpraca z wychowawcą, rodzicami. Instruowanie o sposobie korekcji mowy, pokaz ćwiczeń, informowanie o postępach/ pedagogizacja rodziców: warsztaty, ulotki, gazetki.
  2. Opracowanie ocen efektywności dla uczniów.
  3. Sformułowanie wniosków do dalszej pracy.
   
   

logo

   
   

STATYSTYKA  

Odsłon artykułów:
1004929
   

GOŚCIMY  

Odwiedza nas 90 gości oraz 0 użytkowników.