cj 2 20160107 2096247443     

     W każdy poniedziałek dzieci z Oddziału Przedszkolnego biorą udział w grupowych zajęciach logopedycznych, których celem jest usprawnianie aparatu mowy, słuchu fonematycznego, wzbogacanie słownictwa oraz rozwijanie pamięci słuchowej wśród najmłodszych. Uczniowie chętnie i aktywnie uczestniczą w grach i zabawach logopedycznych mając przy tym wiele dobrej zabawy.


 

ROZWÓJ MOWY DZIECKA

  • OKRES PRZYGOTOWAWCZY

(między 3 a 9 miesiącem życia płodowego)

W tym okresie wykształcają się u dziecka narządy mowne, a także zaczyna się ich funkcjonowanie.

  • OKRES MELODII

(od narodzin do 1 roku życia)

ETAPY:

Głużenie – 2-3 miesiąc życia dziecka

Na tym etapie dziecko zaczyna produkować  najróżniejsze dźwięki, samogłoski, spółgłoski.

Gruchanie- 3-4 miesiąc życia dziecka

Dziecko przeciąga dźwięki, wytwarza dźwięki zbliżone brzmieniem do francuskiego [r].

Gaworzenie- około 6 miesiąca życia dziecka

Dziecko naśladuje i bawi się dźwiękami, które słyszy w najbliższym otoczeniu.

  • OKRES WYRAZU

(1-2 rok życia dziecka)

Na tym etapie dziecko świadomie wypowiada pierwsze słowa (około 30), oraz stosuje równoważniki zdań np: „Mama da” bliżej 2 roku życia.

  • OKRES ZDANIA

(2-3 rok życia dziecka)

W tym wieku dziecko wypowiada zdania złożone z 2-3 wyrazów, a w późniejszym okresie zdania są coraz dłuższe.

Uwaga:

Dziecko 6 -letnie powinno prawidłowo wymawiać wszystkie głoski, zaś wszelkie nieprawidłowości powinny być konsultowane z logopedą.

Jak wspomagać rozwój mowy  dziecka?

Rodzic od narodzin dziecka powinien zwracać uwagę na poprawną wymowę, gdyż jest on pierwszym wzorcem i nauczycielem swojej pociechy.

Wskazówki dla rodziców:

  • mówimy do dziecka wolno i wyraźnie,
  • unikamy mowy pieszczotliwej,
  • zachęcamy do częstego powtarzania sylab, wyrazów dźwiękonaśladowczych,
  • wskazujemy dziecku przedmioty wypowiadając ich nazwy,
  • często czytamy bajki z ilustracjami, głośno nazywamy obrazki w książeczkach,
  • czytając starszym dzieciom wskazujemy cechy osób, kolory, wymyślamy imiona bohaterów,
  • wprowadzamy do diety pokarmy stałe, kiedy wyrosną pierwsze zęby,
  • bawimy się w zabawy: Czego nie ma?
  • dziecku 4-letniemu zadajemy już pytania o sytuacje, wydarzenia z bajki, kolory, postaci
  • bawimy się przydzielając różne role,
  • wprowadzamy przyimki: Gdzie jest lalka? Lalka jest pod szafą,
  • sześciolatek powinien doskonalić mowę, opowiadając historyjki obrazkowe
  • uczymy dziecko krótkich wierszy, rymowanek
  • bawimy się w zabawy tematyczne, zachęcamy do samodzielnego czytania bajek.

Sylwia Kluczek


   
Description of image1
Description of image2
   
   

logo

   
   

STATYSTYKA  

Odsłon artykułów:
655282
   

GOŚCIMY  

Odwiedza nas 84 gości oraz 0 użytkowników.

   

Image

 





Image

 

 



Image

 





Image