- Szczegóły
W każdy poniedziałek dzieci z Oddziału Przedszkolnego biorą udział w grupowych zajęciach logopedycznych, których celem jest usprawnianie aparatu mowy, słuchu fonematycznego, wzbogacanie słownictwa oraz rozwijanie pamięci słuchowej wśród najmłodszych. Uczniowie chętnie i aktywnie uczestniczą w grach i zabawach logopedycznych mając przy tym wiele dobrej zabawy.
- Szczegóły
ROZWÓJ MOWY DZIECKA
- OKRES PRZYGOTOWAWCZY
(między 3 a 9 miesiącem życia płodowego)
W tym okresie wykształcają się u dziecka narządy mowne, a także zaczyna się ich funkcjonowanie.
- OKRES MELODII
(od narodzin do 1 roku życia)
ETAPY:
Głużenie – 2-3 miesiąc życia dziecka
Na tym etapie dziecko zaczyna produkować najróżniejsze dźwięki, samogłoski, spółgłoski.
Gruchanie- 3-4 miesiąc życia dziecka
Dziecko przeciąga dźwięki, wytwarza dźwięki zbliżone brzmieniem do francuskiego [r].
Gaworzenie- około 6 miesiąca życia dziecka
Dziecko naśladuje i bawi się dźwiękami, które słyszy w najbliższym otoczeniu.
- OKRES WYRAZU
(1-2 rok życia dziecka)
Na tym etapie dziecko świadomie wypowiada pierwsze słowa (około 30), oraz stosuje równoważniki zdań np: „Mama da” bliżej 2 roku życia.
- OKRES ZDANIA
(2-3 rok życia dziecka)
W tym wieku dziecko wypowiada zdania złożone z 2-3 wyrazów, a w późniejszym okresie zdania są coraz dłuższe.
Uwaga:
Dziecko 6 -letnie powinno prawidłowo wymawiać wszystkie głoski, zaś wszelkie nieprawidłowości powinny być konsultowane z logopedą.
Jak wspomagać rozwój mowy dziecka?
Rodzic od narodzin dziecka powinien zwracać uwagę na poprawną wymowę, gdyż jest on pierwszym wzorcem i nauczycielem swojej pociechy.
Wskazówki dla rodziców:
- mówimy do dziecka wolno i wyraźnie,
- unikamy mowy pieszczotliwej,
- zachęcamy do częstego powtarzania sylab, wyrazów dźwiękonaśladowczych,
- wskazujemy dziecku przedmioty wypowiadając ich nazwy,
- często czytamy bajki z ilustracjami, głośno nazywamy obrazki w książeczkach,
- czytając starszym dzieciom wskazujemy cechy osób, kolory, wymyślamy imiona bohaterów,
- wprowadzamy do diety pokarmy stałe, kiedy wyrosną pierwsze zęby,
- bawimy się w zabawy: Czego nie ma?
- dziecku 4-letniemu zadajemy już pytania o sytuacje, wydarzenia z bajki, kolory, postaci
- bawimy się przydzielając różne role,
- wprowadzamy przyimki: Gdzie jest lalka? Lalka jest pod szafą,
- sześciolatek powinien doskonalić mowę, opowiadając historyjki obrazkowe
- uczymy dziecko krótkich wierszy, rymowanek
- bawimy się w zabawy tematyczne, zachęcamy do samodzielnego czytania bajek.
Sylwia Kluczek