- Szczegóły
Podczas gminnych zawodów w indywidualnym tenisie stołowym rozgrywanych na sali gimnastycznej Zespołu Szkół w Obierwi, dokonano podsumowania rywalizacji sportowej za poprzedni rok szkolny. Przewodniczący gminnego SZS p. Maciej Brzeski w obecności pana Stefana Prusika- Przewodniczącego Rady Powiatu i pani Wandy Pieńkosz - Dyrektora ZS w Obierwi przedstawił klasyfikację szkół. Nasza szkoła zajęła dopiero piąte miejsce. Wierzymy, że jest to pozycja startowa do powrotu na miejsca medalowe, które w ostatnich dziesięciu latach zdobywali sportowcy SP w Nasiadkach.
Ilość uzyskanych punktów w rywalizacji szkół podstawowych z terenu gminy Lelis:
- SP Lelis 325,00pkt.
- SP Obierwia 160,50pkt.
- III. SP Białobiel 103,00pkt.
- SP Olszewka 70,00pkt.
- SP Nasiadki 63,50pkt.
- SP Łęg Przedmiejski 27,00pkt.
- SP Dąbrówka 24,00pkt.
- SP Łęg Starościński 5,00pkt.
- Szczegóły
PROGRAM ADAPTACYJNY
ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO „LEŚNE SKRZATY”
PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ W NASIADKACH
ROK SZKOLNY 2014/2015
WSTĘP
Dzień, w którym dziecko trafia po raz pierwszy do oddziału przedszkolnego, jest bardzo ważny w jego życiu. Musi rozstać się z rodzicami i w nowym środowisku poradzić sobie samo z różnymi problemami. Dziecko wstępujące do placówki musi przystosować się do warunków nowego otoczenia oraz wymagań związanych ze sposobem korzystania z urządzeń i wyposażenia oddziału przedszkolnego, nauczycieli i pozostałych pracowników, przebywania w licznej grupie, wymagań stawianych w zakresie samoobsługi, nowego rozkładu dnia oraz nowej pozycji społecznej, innej niż w rodzinie. U wielu dzieci wywołuje to sytuację stresową – lęk, złość, upór, gniew, którą często przenoszą na pracowników oddziału przedszkolnego, rodziców, lub inne dzieci. Większość dzieci przystosowuje się dość szybko do nowej rzeczywistości, u innych okres adaptacji trwa bardzo długo ale, są także takie dzieci, które nigdy nie adoptują się do warunków przedszkolnych. Najczęściej takie problemy mają dzieci, które miały przykre doświadczenia w relacjach z dorosłymi, są nieśmiałe, lękliwe, miały mały kontakt z rówieśnikami lub też ich rodzice są nadopiekuńczy. Sytuację stresową przeżywają także rodzice dzieci. Mają bowiem oddać swoje dziecko, swój największy skarb, pod opiekę instytucji i osób obcych. Rodzi to wiele niepokojów i wątpliwości, które podświadomie często przenoszą na dziecko. Brak podstawowej wiedzy na temat specyfiki pracy oddziału przedszkolnego uniemożliwia rodzicom odpowiednie przygotowanie dziecka w zakresie samodzielności oraz kształtowanie pozytywnego stosunku emocjonalnego do przedszkola. Nauczyciele przyjmując pod opiekę nowe dzieci nie znają indywidualnych potrzeb swoich wychowanków, ich zainteresowań, sytuacji rodzinnej, jak również oczekiwań rodziców w stosunku do przedszkolaka. Oddział przedszkolny jako profesjonalna placówka wychowawcza może udzielić rodzicom wsparcia, przygotowując ich do udzielenia pomocy dziecku w jego adaptacji do nowego środowiska społecznego. Żeby proces adaptacji przebiegał sprawnie i trwał jak najkrócej, musi istnieć ścisła współpraca między rodzicami, a pracownikami oddziału przedszkolnego. Współpraca ta powinna być przemyślana, zorganizowana, oparta na ustalonych zasadach i mająca na celu osiągnięcie określonych efektów. Na tej podstawie został opracowany program adaptacyjny oddziału przedszkolnego „Leśne Skrzaty”, oparty na wiedzy o rozwoju dzieci, oczekiwaniach i wzajemnych oddziaływaniach przedszkola, rodziców i nauczycieli, w celu stworzenia dzieciom lepszego startu przedszkolnego.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Program skierowany jest do:
- nauczycieli i personelu pomocniczego oddziału przedszkolnego, którzy stworzą warunki szybszego przystosowania się dzieci do nowego środowiska;
- dzieci, które rozpoczynają nowy etap w swoim życiu, bycia przedszkolakiem;
- rodziców, którzy decydując się na edukację przedszkolną własnego dziecka są chętni do współpracy.
CELE GŁÓWNE PROGRAMU:
- stwarzanie dzieciom warunków umożliwiających szybką i łatwą adaptację w nowym środowisku społecznym jakim jest oddział przedszkolny ,
- nawiązanie współpracy z rodziną dziecka w celu określenia wspólnych działań odnośnie adaptacji i stworzenia atmosfery wzajemnego zaufania i akceptacji.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU:
W stosunku do dziecka:
- skrócenie jego adaptacji do warunków przedszkolnych,
- kojarzenie oddziału przedszkolnego z czymś przyjemnym, by chciały wracać następnego dnia,
- zmniejszenie napięć emocjonalnych w pierwszych kontaktach z oddziałem,
- zmniejszenie lęku przed rozstaniem z rodzicami,
- poznanie swojej wychowawczyni i innych pracowników oddziału przedszkolnego,
- poznanie sal i otoczenia przedszkola,
- rozwijanie umiejętności społecznych,
- rozumienie i stosowanie norm i zasad życia w grupie,
- wspomaganie dziecka w opanowaniu czynności samoobsługowych,
- wspomaganie dziecka w budowaniu pozytywnego obrazu siebie,
- nabywanie przez dziecko poczucia własnej wartości.W stosunku do rodziców:
- zmniejszenie lęku rodziców, związanego z koniecznością oddania dziecka pod opiekę nauczycieli oddziału przedszkolnego,
- ukazanie rodzicom mocnych stron, możliwości i sukcesów dziecka,
- uczulenie rodziców na sytuacje trudne spotykane przez dziecko w oddziale,
- poznanie przez rodziców wychowawczyni ich dziecka i personelu oddziału przedszkolnego,
- integracja rodziców między sobą,
- zapoznanie rodziców z ramowym rozkładem dnia oraz pomieszczeniami oddziału przedszkolnego,
- zaproszenie rodziców do współpracy z nauczycielkami budowanie wzajemnej więzi, opartej na zaufaniu.
OCZEKIWANE EFEKTY:
Dziecko potrafi:
- spokojnie rozstać się z rodzicem,
- przezwyciężyć lęk i obawy przed zmianą środowiska,
- uczestniczyć w życiu grupy,
- bawić się z koleżankami i kolegami,
- kojarzyć pobyt w przedszkolu z radosnym i ciekawym działaniem,
- z zaufaniem zwracać się o pomoc do nauczycieli i pracowników oddziału przedszkolnego,
- przestrzegać podstawowych reguł współżycia w grupie,
- rozumieć, że pobyt w przedszkolu jest czasowy i zawsze kończy się powrotem do domu z rodzicami,
- zapoznać się z pomieszczeniami, w których będzie przebywać w oddziale przedszkolnym,
- przestrzegać zasadę samodzielnego nie oddalania się od grupy.
Rodzic:
- ma poczucie bezpieczeństwa o swoje dziecko,
- zna nauczycielki oraz personel przedszkola,
- zna pomieszczenia, w których będzie przebywać jego dziecko,
- współpracuje z oddziałem przedszkolnym, zna cele i zadania,
- wie, w co wyposażyć dziecko do przedszkola,
- rozumie znaczenie samoobsługi i samodzielności dziecka, jako warunków lepszej adaptacji dziecka w środowisku przedszkolnym,
- obserwuje swoje dziecko na tle rówieśników,
- wie jakie trudności musi pokonać jego dziecko i w jaki sposób mu pomóc,Nauczyciel:
- poznaje dzieci, którymi będzie się opiekował,
- zna środowisko domowe dzieci,
- planuje pracę w oparciu o wyniki obserwacji zachowań dzieci,
- zna oczekiwania rodziców wobec przedszkola.
PROGRAM BĘDZIE RALIZOWANY POPRZEZ:- Zabawy zapoznawcze
- Zajęcia
- Zabawy ruchowe
- Rozmowy
- Obserwacje
- Samoocenę
- Pokaz
- Gry i zabawy zespołowe
Ewaluacja będzie dokonana poprzez:
- Obserwacje
- Wytwory dzieci
- Rozmowy z rodzicami
Opracowała: Izabela Żebrowska
- Szczegóły
Dobiegł końca rok szkolny 2013/2014. 27 czerwca uczniowie opuścili szkołę. Najstarsi odeszli do gimnazjów, jeśli tu wrócą, to tylko jako goście. Młodsi na dwa miesiące, powrócą już we wrześniu.
Wszystkim życzymy słonecznych, wesołych i bezpiecznych wakacji. Bawcie się dobrze.
- Szczegóły
42. Międzynarodowe Mistrzostwa Polski w Ringo rozegrano w Warszawie na stadionie WAT w dniu 28 czerwca 2014 roku. Zawody zgromadziły czołówkę niemal 200 ringowców z czołowych ośrodków gry w ringo z Polski i reprezentację Białoruskiej Federacji Ringo. Rywalizacja toczyła się w 18 kategoriach indywidualnych, w 4 kategoriach deblowych oraz w grze trójek do lat 13. Zawodnicy do południa rywalizowali w grach indywidualnych, po południu rozgrywano gry drużynowe. Mistrzostwa były trudnym i selektywnym sprawdzianem dla zawodników. Dodatkowym utrudnieniem była gwałtowna burza, która przerwała rywalizację i wydłużyła rozgrywki o półtorej godziny.
- Szczegóły
23.06.2014r. gościła w naszej szkole pisarka Joanna Brodowska.
Opowiedziała uczniom o swojej pracy i bohaterach swoich książek. Przeprowadziła także warsztaty z uczniami klas 0-6 na temat : „Rola wyobraźni w życiu Młodych Ludzi” w ramach których wszyscy mieli okazję poprzez umiejętności plastyczne dać upust swojej wyobraźni. Na zakończenie wręczyła uczestnikom spotkania piękne zakładki.